måndag 22 juni 2009

Kvinna på gränsen till nervsammanbrott

Har just börjat kallna efter att ha varit så arg så att jag kokade. Grannen som har villan som ligger inklämd mellan bostadshusen här på gatan, verkar tro att kvarterets parkeringen är hans privata. Familjen har fyra bilar, och eftersom de gjort om alla garagen (de hade plats för fyra bilar) till bostad, så parkerar de precis som alla andra ute på den allmänna parkeringen. Inget fel med det, om de bara varit kapabla att parkera dem som de ska. När jag vid lunch kom tillbaka hem efter att ha varit ute hela förmiddagen, upptäcker jag att två av deras bilar tar upp fyra hela platser. Och en tredje bil står och blockerar ytterligare en, så att även den är oåtkomlig. Att de dessutom är kvarterets enda skuggplatser, gjorde inte saken bättre, snacka om att gjuta olja på elden! Jag blev så arg att jag parkerade min bil på tvären, en decimeter bakom deras bilar, och hindrade på så sätt alla tre bilarna från att köra ut. Ett smart drag skulle det visa sig. Jag vet inte hur många gånger jag har stått och ropat eller ringt på, utan resultat, då jag varit i behov av att komma ut/in från parkeringen. Men nu när jag parkerade bakom deras bilar, så hann jag knappt ut genom bildörren förens jag hade gubbjä..en där. Han undrade varför jag ställde min bil sådär, vad det var frågan om egentligen. Jag förklarade att jag inte hade för avsikt att flytta bilen under de närmaste fyra timmarna, och att det inte var möjligt att ha det på det här sättet. Jag talade om att parkeringen inte var deras privata. Att han alltid ställer bilen så att han upptar mer än en plats åt gången. Och att jag nästa gång jag inte lyckas ta mig ur parkeringen på grund av deras oförmåga att parkera, tänker ringa till lokalpolisen, så att de får forsla bort bilskrället.
Tror ni att han flyttade sina bilar? Nej då, han lät sina skitbilar fortsätta ta upp fyra platser, och sen bad han sin svåger/öronterapeut/ogräsentreprenör/vem-det-nu-vara-månde, att ta bort sin bil från den tredje blockerade platsen. Hade jag varit riktigt jävlig, så hade jag naturligtvis kunnat stå kvar bakom hans bilar hela eftermiddagen. Men eftersom jag är en civiliserad, väluppfostrad och ansvarskännande människa som inte vill ställa till livet för mina medmänniskor, så flyttade jag så klart bilen. Detta hindrade mig dock inte ifrån att svära som en borstbindare (svär de verkligen mycket?), och kalla familjen ifråga för jä..a egoister. Dessutom ifrågasatte jag högt och tydligt mannens rätt till körkortsinnehav. Jag vill understryka att jag gjorde detta efter att mannen gått tillbaka in till sig.

Jag har nu letat reda på telefonnummer till både lokalpolisen och trafikpolisen, och tänker från och med nu ha dem nära till hands i handskfacket. Eftersom det inte hjälper att prata med dem, och jag inte känner mig hemma i rollen som hysterisk kvarterspolis, så tänker jag istället med skicklig diplomati låta ordningsmakten ta hand om saken.

Jag är trött på att komma försent på grund av Herr Jag parkerar hur jag vill och hans inkompetenta familj. Jag är utled på att vara tvungen att parkera ett kvarter bort, för att samme herre inte kan parkera som sig bör. Och jag blir fullständigt galen när alla gäster/hantverkare/månglare som hälsar på familjen Inkompetent, parkerar precis lika illa.
Nu har jag banne mig fått nog!

14 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Jag blir lika chockerad varenda gång jag är nånstans med bilen över hur folk parkerar... Ta till exempel garaget under mataffären.. Hur gott om plats som helst och ÄNDÅ står de på TVÄREN eller mitt över ett streck så att två rutor blir obrukbara för alla andra??? Hur fan gör dom? Har de storhetsvansinne och tror att lilla fiaten är stor som en pansarvagn eller vad?

Anonym sa...

Jag förstår din ilska. Folk som inte kan parkera/ tror att de äger vägen finns det alltför många av. Vi har ofta problem är ute med bilar som tar upp två platser och sen lämnar en STOR lucka men för liten plats för en annan bil.. Jag blir galen.
Fyra bilar är väl ändå lite att ta i också tycker man kanske.. Suck!

Anne sa...

Oj oj...snacka om att bli förbannad! Men vad modig du är som vågade parkera så att du blockerade hans bilar *fniss*
Är det så man har fått lära sig att italienarna har hetsigt temprament eller är det en skröna?

Man kan ju tycka att alla människor borde ha en viss mängd hyffs i sig men så fel man kan ha!

Hoppas att du slipper att uppleva detta igen!
Ha en skön dag!
Kram

nillas liv på pinnen sa...

*skrattar*
Va kul det verkar att bo i Italien! =D
Och jag är faktiskt inte ironisk. Här i Sverige är alla så smidiga och konflikträdda att det aldrig blir något röj haha! Skulle pigga upp livsandarna!

Jessica och Johan sa...

Rå honom bara...Gubbj..... HELT rätt...

victoria sa...

Jäkla fårskalle!!!BRA att du pratade med honom- kanske att han tänker sig för nästa gång om du har tur. Modigt gjort tycker jag!!! Börjar du längta till Sverige nu, där man är lite mer försiktig med parkeringar, haha! Hoppas allt är bra med er och att ni har en trevlig sommar, sköt om dig. Kram Victoria

segsliten sa...

weirdo: Din kommentar hamnade under förra inlägget, så jag har kommenterat där.

Pysen: Nej, finns det något som italienare har svårt med så är det parkering. De får liksom inte till det!

RedPaint: Jag får mindre utbrott i bilen var och varannan dag, och idag rann bägaren över.

Anne: Jovisst finns det en hel del italienare med temperament. Mitt däremot, har jag ärvt av min morfar! ;)

Nilla: Visst är det kul med röj, men nån måtta får det vara!

Piluttan: Han fick nog vad han tål!

Monica sa...

Hej !!!!
Häääääärligt att vara tillbaka här igen........har haft ont om tid, så nu hade jag missat mycket.....!!!
Men , gu,så härligt att läsa in sig......!!!!!!
Herr Parkering......tja......jag tror du måste jääävlas lite med honom.......i alla fall en enda gång.......bara sådär....hämden är så jäkla ljuv.......
Kram,
Monica

plingan sa...

Jag kände själv hur jag gick igång på högvarv bara av att läsa ditt inlägg. Skönt att få ut lite aggressioner i bloggen också :)

Hoppas du får en bättre dag idag!

K-L sa...

Vad fan är det med sydlänningar och deras trafikvett, eller brist på. Jag känner igen mig och önskar att jag var lika tuff som du.

segsliten sa...

Monica: Den är ju det! Får smida några riktigt jävliga planer.

Plingan: Kul att jag kan få igång någon annan än mig själv! Att kunna läsa ut sina aggressioner skulle ju inte vara helt fel.

K-L: Kom helt plötsligt att tänka på ett inlägg du skrev för flera månader sedan. Det handlade om när du blivit instängd en kväll på en parkering utanför nån kyrka. Allt sånt blir kul när man har lite distans till det.:)

malin sa...

Ha ha, jisses! Stå på dej! Vilken egofamilj!

Kramar Ma

Mamma J sa...

Jamen - där VAR det ju. Det där j-vlar-anammat som jag skrev om på ett senare inlägg, precis :-).

Heja dig!!!

Jag hoppas att fortsättning följer!

segsliten sa...

Mamma J: Fortsättning kommer fortare än du hade annat!