onsdag 6 maj 2009

Hälsovådliga hushållsgöromål

Jag har funderat över om jag inte borde gå tillbaka till min doktor och be om ett nytt olämplighetsintyg. Jag skulle nämligen behöva ett läkarintyg som attesterar min otjänlighet som tvätterska.
Jag har upptäckt att det här med att tvätta inte riktigt är min grej. Inte tillräckligt kreativt, inte tillräckligt intressant, och definitivt inte tillräckligt självförverkligande för att jag ska tycka att det är kul.

Idag har jag därför, förutom att tvätta, tänkt lite på hur jag ska lägga fram det hela. Jag måste ju få den snälla farbror doktorn att förstå allvaret i det här. Han måste helt enkelt inse att ett sådant intyg kommer att determinera utgången för mitt framtida liv. Och att han genom att skriva ut ett sådant intyg, aktivt bidrar till att förbättra min allt mer sviktande hälsa.
Jag får väl helt enkelt prata lite om min otjänliga rygg, om hur ryggmärgen börjat sippra ut från ryggraden, om mina ömma åderbråcksbelastade ben, om min stigande ålder, och framförallt, om mina synnerligen besvärande tidsbristningar.
Det där sista var nog det viktigaste. Det är liksom där skon klämmer lite extra hårt - i mina tidsbristningar. Jag har helt enkelt inte tid med att tvätta! Jag är helt klart en förespråkare av ekologiskt nedbrytbara engångsplagg. Hade det varit jag som tog hand om disken här hemma, så skulle jag utan tvekan förespråka tofutallrikar och soyaglas också. Jag menar, hur mycket tid ska man egentligen behöva lägga ner på sån skit egentligen?
Annat var det förr! Man badade med kläderna på, och så gjorde man två bondbönor på smällen med en gång.
Och vad det gäller disken, så var det samma sak där, man åt med händerna direkt från ett gemensamt kokkärl. Hur bra som helst, och massor med tid över till annat viktigt.

Nej, det blir helt enkelt till att beställa en ny tid hos den snälla farbror doktorn, för så här kan jag ju inte ha det!

7 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Det låter bra, tror du han skriver ut sådana intyg på "distans" också, utan att träffa personen i fråga? I så fall kan du väl be om ett till mig också? ;o)

mockapocka sa...

Boka gärna tid för mig med!

CharmKatti sa...

Ja antingen doktorn eller så får ni gå tillbaka och leva som man gjorde förr. Men då o andra sidan kankse nån tar dig till doktorn iaf..dom med vita rockar du vet:-)

Singelmamman sa...

Ja herregud, tidsbristningarna är ett elände som man dras med dagligen. Borde definitivt vara sjukdomsklassat.

Kina sa...

*hahaha* kommer du på nåt bra och får ett intyg berätta det för mig så kan jag köra på samma linje. Här badar faktiskt vissa turkdamer med kläderna på...a asså inga vanliga kläder då utan det ser mer ut som heltäckande rymddräkter, dom måste ju skyla sig.

victoria sa...

Haha, du är ju för rolig. Jag håller med dig fullständigt om allt du skrev. Ska man behöva slösa sin dyrbara tid på sån skit? Det finns mycket viktigare saker att göra än att tvätta och diska. Säg till mig om du kommer på något bra sätt att slippa eller skicka med ett läkarin intyg till mig när du ändå får ett eget...det går alltid att kopiera.

Jag hade gärna hälsat på dig om jag hade kunnat, men jag vill ha bättre väder än vad ni verkar ha just nu- haha.

Hoppas du mår bra trots all tvätt och eviga bekymmer med brevbäraren ;). (Frågan är om du inte börjar bli lite förälskad i honom...HAHA)
Ha det bra, kram Victoria

segsliten sa...

Pysen: Ingen aning, men italienare brukar inte vara så pjåskiga, man kan ju till och med få antibiotika utan att gå till doktorn. Jag ringer ibland till min husläkare och säger: Goddag, det här är segsliten, jag har bihåleinflammation (självdiagnos), kan du lägga ett recept i din brevlåda, så kommer jag förbi i eftermiddag.
Är inte det sjukt så säg!

Viktoria: Vädret har tydligen bestämt sig för att vara tiptop nu, så kom du bara!

Kina: Det kallas tydligen 'burkini' när de har sådana där heltäckande kroppsstrumpeliknande baddräkter. När jag var i Jordanien badade en del med de vanliga kläderna, men det var innan burkinins uppkomst.

mockapocka: Visst, vilken dag föredrar du?

Katti: Usch, det vill jag ju inte råka ut för! Men det kan nog vara ganska vilsamt i en sån där isoleringscell! ;)

Singelmamman: Kanske vore nått att ta upp som sjukvårdsfråga vid nästa val!