onsdag 29 april 2009

I upplösningstillstånd

Ännu ett datageni har tittat på datorn, ännu ett datageni har skakat sorgset på huvudet. Inget att göra tjejen! sa han vänligt. Men du kommer ju få nya hårddiskar på garantin, bra va?
Jag hade nog hellre betalat för hårddiskarna och fått tillbaka alla bilder och texter på garantin, men det valalternativet finns tyvärr inte med. Att säga att jag sliter mitt hår, spyr galla över datorer och förbannar min egen dumdristighet, vore inte nog för att beskriva mitt nuvarande tillstånd. Hur kan man vara så urbota dum att man inte gör backup?! Okej, jag är inte det enda dumhuvudet här i världen, de flesta slarvar med säkerhetskopierna, men vad ger det mig? Inte blir jag ett dugg gladare för det, snarare tvärtom.

Igår var jag i alla fall och tittade på datorer med lillklimpen. Vi hittade en Acer slim med bra bild/videokort som skulle kunna passa, men den är bara nedsatt till och med i morgon, så nu brinner det i knutarna, åtminstone om jag vill komma över den billigt. Teknikern i affären sa att slimen var bäst för mina ändamål, teknikern jag pratat med i dagarna sa att en annan var bättre, men den är så grymt stor. Ska ungarna ha en egen dator så vill jag ju att den ska ta så lite plats som möjligt, att den ska rymmas på ett vanligt litet skrivbord.
Just nu känns beslutsfattande väldigt tungt, eftersom jag känner mig arg, stressad, förvirrad och ledsen. Och beslutet hänger på mig, för sambon hajar noll och ingenting när det gäller datorer, han tycker det är besvärligt nog att behöva trycka på startknappen.

Imorgon kommer i alla fall datateknikerna hit med nya hårddiskar till min dator, men de gör inget mer än installerar grundprogrammen som fanns med när jag köpte den. Sedan måste jag sätta mig ner och klicka runt i ett par dagar tills allt är igång igen. Jag blir dessutom tvungen att återinstallera alla andra program som jag lagt dit, och där ingår bland annat internet. Jag hoppas att jag hittar alla lösenord och inloggningskoder, eftersom jag blir tvungen att registrera alla program igen

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

9 kommentarer:

K-L sa...

Jag föstår din frustation, jäkla otur. Jag har haft Acer i många år nu och har varit mycket nöjd med dem. Jag har aldrig råkat ut för något haveri, om det kan vara till någon hjälp.

mockapocka sa...

Jag lider verkligen med dig!
Det där är värsta mardrömmen! Har faktiskt haft liknande drömmar på riktigt. Fruktansvärt. stackare!

Lallis - liv och leverne sa...

Men fy så jädrans trist! Vet hur det är och man blir ju som du beskriver det. Minst sagt. *ler*
Ha en fin kväll.
Kram Lallis

Livet på Citronodlingen sa...

uffa...

Myra sa...

Nar datorn inte fungerar... Morr! sager jag bara.
Min harddisk kackade ihop for nagra manader sedan och jag grat blod over alla bilder och annat som jag inte backup'at. Fan sa dum man ar!
Nu lyckades Maken koppla ihop min laptop med hans och pa sa vis faktiskt komma at stora delar avdet jag ville ha kvar. Du kan ju gissa hur mycket jag tyckte om honom da! :)

Monica sa...

Hej !!!!!
Det där lät inget kul.....
Huvva....nej,tur att jag inte är data-geniet i familjen.....jag kan stå i köket o skrika....fixa datoooorn....jag ska bloggaaaaa....!!!!!!
Wonderful.......i bland så tror jag att jag till och med spelar korkad , för mig själv,för att jag ska slippa göra grejer....med datorn....
take it easy.........
I morgon ska jag iväg o provjobba i en inredningsaffär....DET ska bli skitkul !!!!
Kram,
Monica

Tess sa...

Lider med dig! Men jag tog samtidigt lite lärdom av det när det gäller mina egna foton...
Stor tröstkram!!

Ankan sa...

Nu lider jag med dig!
Stora kramen till dig och lycka till!

thebromanders sa...

INTE roligt!!