tisdag 31 mars 2009

Könsskillnader

På väg till dagis i morse gjorde lillklimpen en mental inventering av vad han vet och inte vet om världen. Efter en stunds utläggningar av diverse slag hade han kommit fram till avdelningen familj. Vem som hörde dit eller inte, och till vilket kön varje familjemedlem tillhör. Efter lite dividerande med sig själv delade han upp familjen i två grupper, och följande samtal utspelade sig:

- Jag, storebror och pappa är killar.
- Ja just det, det är ni!
- Och du är tjej.
- Ja, så är det!
- Vi...jag, storebror och pappa är killar, och du är tjej!
- Ja!

Just här fick jag för mig att gå vidare i ämnet könstillhörighet, och se efter om det vi pratat om den senaste tiden gett någon utdelning. Jag vet att lillklimpen har lite egna idéer inom det här området, så varför inte dubbelchecka? Jag fortsatte:

- Vad är det som killar har, men inte vi tjejer?

Lillklimpen tittar frågande på mig.

- Om ni är killar och jag är tjej, vad är det då som ni har, men som jag inte har? säger jag, och tycker att jag har gjort frågan lite tydligare.

Lillklimpen är tyst, men det syns att han tänker så att det knakar. Jag bestämmer mig för att inte ge upp, utan ta det från andra hållet också. Det är alltid bättre att vara övertydlig.

- Vad är det som jag inte har, men som du, storebror, pappa och alla andra killar har?

Här tänker lillklimpen så hårt att trottoaren dallrar.

- Ja, vad är det? jag insisterar och hoppas på svar. Efter en liten stund ser det ut som om han kommit på svaret, ansiktet lyser upp, och jag hinner att tänka: Gudskelov han kom på det!

- SKÄGG! skriker lillklimpen och lyser av stolthet. Vi har skägg mamma!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Detta inlägg visar att ditt förra inlägg stämmer - du sprider glädje och skapar leende och skratt!

Kram
Nina, Hjalmar och Selma

K-L sa...

En helt korrekt och allt igenom knivskarp iaktagelse. Det är inte dåligt att han vet att han kommer att få skägg men att du aldrig kommer behöva raka kinderna(får vi hoppas). Han tycker förmodligen att det där med snoppen är så självklart att det inte ens behöver nämnas.

Tant Janet sa...

Bra att han har koll på läget...

FoxensRos sa...

Tack för dagens skratt - det behövdes. Håller på att ordna saker och det är jobbigt invändigt då behövs skratt för att lätta upp o komma ihåg att det finns Guldklimpar som våra söner.*kramas*

Kina sa...

Ha ha ha barn är så underbara och kloka för det han sa stämmer ju även om han själv inte kommer få skägg på några år.

Sara sa...

hahahahhaha,du får se till att raka lillklimpen hahahaha ;)

mockapocka sa...

Han är mycket smart och eftertänksam. Fast han har väl inte skägg än?

Ingela la la sa...

Ha ha, vad skönt att få skratta lite... Vad rätt han hade dessutom =)
Ha en bra kväll!
Kram ingela

Sara sa...

ja vädret blir varmare och varmare,det är riktigt härligt!!!! hoppas du med får värme snart.kram

thebromanders sa...

Ett sånt guldkorn till berättelse!!

segsliten sa...

mockapocka: Nej, inget skägg än.

Veronica sa...

Haha, vilken söt liten lillklimp :) Han har ju så sköna kommentarer!

Kram