onsdag 4 februari 2009

Murphys lag

Eftersom barnen var hemma i eftermiddags så blev jag snuvad på datorn. Jag kände mig som ett litet argt barn som blivit berövad sin älsklingsleksak. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra. Barnen satt ju klistrade framför Bolibompasajten, och jag var helt plötsligt lite sådär lagom överflödig. Jag bestämde mig därför för att städa. I och för sig städade jag i fredags, men man kan aldrig vara förutseende nog. Och städar jag idag så kan jag ju inte göra det på fredag, det skulle ju vara alldeles för tidigt, och då kommer jag ju ha tid över att sitta vid datorn då istället. Så städning fick det bli.
När man städar är det ju lätt hänt att hjärnan börjar att gå på högvarv. Man tänker på vad man ska handla, planerar inför den kommande veckan, resonerar med sig själv i huvudet eller tänker en massa andra möjliga och omöjliga tankar. Det är lite som när man står i duschen, antingen står man och resonerar med sig själv eller så sjunger man. Och det varken man kan eller inte. Och då menar jag både resonerandet och sjungandet. Det liksom bara faller sig naturligt att man gör sådant i duschen, för det spelar ju ingen roll om man har hjärnsläpp eller är tondöv, man är ju liksom på tu man hand med sig själv. Så det var det jag gjorde idag. Jag städade och resonerade, eller snarare, jag filosoferade. Och sen duschade jag, och fortsatte att filosofera. Dessa var dagens stora frågeställningar:

* Varför behöver barnen alltid bajsa när vi har bråttom och just ska gå ut genom dörren?

* Varför blir det alltid busstrejk när jag för en gång skull bestämmer mig för att åka komunalt? Tågstrejk när jag ska resa inrikes? Och flygstrejk när jag för en gång skull får ändan ur vagnen och åker utomlands?

* Varför går alltid min kö långsammast? Det spelar ingen roll om det är en eller tio före i kön, min kö är i vilket fall långsammast på grund av att: tio utav tio använder kreditkort, just den här kassan krånglar, någon har en vara utan pris eller kassörskan blir avlöst.

* Varför delar brevbäraren aldrig ut post på måndagar, men däremot på lördagar?

* Varför lossnar bygeln i bh:n och förstör tvättmaskinen den enda, med betoning på enda, gången jag tvättar bh:n i tvättmaskinen?

* Varför kissar barnen i sängen när jag just bytt lakan?

* Varför kör de en viss film på tv samma dag som jag har hyrt den på dvd?

* Varför går klacken på de högklackade skorna av när jag är på fest femton mil hemifrån och inte har med mig något extra par?

* Varför blir bilen bortforslad på nyårsafton, så att jag får vänta två dygn innan jag får den tillbaka?

* Varför lägger jag inte ner min energi på lite bättre och djupare tankar än ovanstående?

Ja, ibland kan man ju bara undra....

Svar:
Svensk inställning: Det finns inget ont som inte har nått gott med sig.
Italiensk inställning: Det är ödet.
Min inställning: Shit happens! Och jag blir lika grymt irriterad varenda gång.

Ps. Vare sig man har svensk, italiensk eller min inställning, så faller en del av ovanstående under lagen om alltings jävlighet.

8 kommentarer:

Nina sa...

Stora frågor!
Underbar läsning!
Nu sover jag gott!
Fnissar...

Nina, Hjalmar och Selma

(som frågar om det är ok att skicka mail ang. "saker att hitta på i Milano med barn", då jag läste att du bodde i närheten och gjort i många år och vi gärna vill besöka staden snartast)

segsliten sa...

Du får gärna mejla.

Anonym sa...

skrattar lika mkt varje gång jag är in här...tack för kvällens sista leende :))))

Lallis - liv och leverne sa...

Haha, du är för go. Och visst känner man sig liksom lite..överflödig när de sitter vid Bolibompa? Det är mina barns favoritsajt också. *s*
Kram Lallis

CharmKatti sa...

Stora tankar, stora frågor. Värsta tänkaren;-)

Och, även på min ö råder lagen om all jävlighet. Svensk eller italiensk, spelar nog ingen roll. Den är lika jävlig överallt.

Ha det kul med städningen och glöm inte rören i badrummet:-)

Monica sa...

Hej !!!!!!
Åååååhhh,vad du är härlig.....har sagt det förut o säger det igen.......
Nu fick jag mig ett långt skratt igen......
Ja,jag vet inte,vad det beror på.....det är nog en blandning av alla tre inställningarna tror jag....hi,hi....och håller med dig om datorn.......jag blir nästan 3 år igen ....när de snor den för mig.....snart börjar jag väl gallskrika , gråta och stampa i golvet.....när jag inte får lägga tassarna på den.........
Kram,
Monica

Veronica sa...

Underbart inlägg och stora filosofiska tankar, hihi! jag bara älskar Murphys lag, känns skönt att ha något att skylla på när allt går kasst och inget blir som man tänkt sig!

Kram

Anonym sa...

kikade in en sväng