fredag 13 februari 2009

Kulturopportunist

Och så var det än en gång fredagen den 13:e! I Sverige och de anglosaxiska länderna anses av olika anledningar just fredagen den trettonde vara en riktig otursdag. Och det finns till och med människor som är så vidskepliga att de utvecklat paraskavedekatriafobi, dvs. fobi för fredagen den trettonde. Här i Italien är det däremot ingen som har den minsta anledning till att känna sig olustig idag. Fredagen den trettonde är som vilken annan fredag som helst, vilket däremot inte fredagen den sjuttonde är. I Italien är fredagen den sjuttonde en riktig otursdag, och talet sjutton är ansett att föra otur med sig. Så pass mycket otur att det nationella flygbolaget Alitalia inte har rad sjutton i sina passagerarplan.

Hur ser nu jag på dessa fredagar? Är jag olustig både gångerna? Jag hade naturligtvis kunnat uppfatta mig själv som otursförföljd, eftersom jag faktiskt blivit pådyvlad inte en, utan två otursdagar. Men jag måste nog säga att när det gäller otursdagar så har jag blivit en riktig bidevindseglare, och helt opportunistiskt ändrar åsikt när det passar mig. Jag har ingen som helst anledning att tycka illa om fredagar, så därför anser jag just idag, att det är fredagen den sjuttonde som gäller. Jag bor ju nuförtiden i Italien och rättar mig naturligtvis efter sederna i mitt nya hemland. Tar seden dit jag kommit liksom! Men när det är fredagen den sjuttonde däremot, så passar det mig alldeles utmärkt att vara riktigt svensk och strunta i att italienarna anser den vara en otursdag. Jag måste ju tänka på att vidarebefordra svenska seder och bruk till mina söner. Jag är en riktig traditionsbevarare, för att inte tala om att jag är den enda svenska traditionsbäraren i den här familjen.
Det här är en av fördelarna med att ha en fot i varje läger. Jag tar till mig det jag vill av varje kultur, och sållar bort det som inte passar mig.

Gud vad det är bekvämt att kunna vända kappan efter vinden!

Jag hade ju kunnat säga att jag inte är ett dugg vidskeplig, och att jag därför inte bryr mig om varken den ena eller den andra otursdagen. Tyvärr funkar inte det här i Italien, ingen skulle tro mig! Här är det inte en fråga om huruvida man är eller inte är skrockfull, utan snarare i vilken utsträckning. Dessutom spottar jag efter svarta katter, så ett sådant påstående hade ju varit befängt.

8 kommentarer:

Myra sa...

MellanMyra förlöstes med katastrofsnitt, fyra veckor förtidigt, pga att navelsträngen låg runt halsen och vi höll på att förlora henne. Detta hände fredagen den 13'e.
Otur? Eller en jäkla tur? You say! :D

( Jag är annars precis som du. Väljer och vrakar mellan kulturer och annat. Skrockfull är jag bara när jag vill. Typ när det är solklart att det stämmer... :P )

Livet på Citronodlingen sa...

Jag tror inte på det där alls... och tur är väl det med alla "porta sfortuna" och "fa male" som finns här, kanske ännu mer här i södra Italien än i norra...

Ingela la la sa...

Vad skönt att kunna välja oh vrida på sakerna som man vill =) Fast det kan man ju här oxå..Det är ju bara att välja tro eller inte!

Hoppas du får en skön kväll!
Kram Ingela

Monica sa...

Hej !!!!!
Nu ska du få höra nåt roligt.......
Jag är född den 13 juni....i Sverige,dock inte en fredag......Min dotter är född den 17 december i Italien,inte heller här en fredag.......för mig är dessa datum,både Italienska och Svenska ,turdatum av högsta slag........för vad är väl mer tur än födslar........nytt liv,nytt hopp,nya drömmar...........
Hoppas allt är okej , med dig.....
jag har ett nytt inlägg,plus att jag kickat igång nya bloggen.......jag länkar även från den gamla....men den heter foodandinteriors .......skriven på engelska och finns på blogspot.....kom gärna med ärlig kritik.......och , tack, snälla för din " dataskola "....ska absolut in o checka där........
Hoppas du landar snart på min balkong.......den väntar på dig.......
och tja ,varför inte på hela family four.......
Ha det,
Kram,
Monica

Anonym sa...

hehe,helt rätt dra nytta av de båda kulturerna...Jag har haft en hel otursfri dag och njutit i fulla drag.kram

Lallis - liv och leverne sa...

Ja det är bara att välja vad man liksom vill följa. Fredagen den trettonde gick smidigt för mig och var en härlig dag.
Ha en fin dag idag.
kram Lallis

Veronica sa...

Haha, visst är det bra att man kan välja! Jag är periodare när det gäller vidskeplighet, jag tycker om att läsa om det, att veta vilka olika skrock som finns men det är inte alltid jag tar till mig det. Jag har mina egna när jag ska flyga, saker jag måste göra och saker jag måste ha med mig. Mina egna riter :)

Kram på dig

Anonym sa...

läste någonstans att valentin är från italien..är det så