torsdag 22 januari 2009

Kultur eller Natur?

Det spelar ingen roll hur många år jag bor i det här landet, men jag kommer aldrig vänja mig vid att folk går in med skor. Italienarna går in med skor, under alla årets månader, i alla väder, hemma hos sig själva, eller hemma hos andra. Skor som klivit i hundskit eller varit inne på slutna infektionsavdelningar. Skor som förutom att smutsa ner, repar parkett och fint polerade golv. Jag blir alltid lika irriterad. Varför kan de inte förstå hur äckligt det är att knalla in med skor? Jag ryser varje gång det kommer gäster. Där sitter jag i strumplästen och tittar på hur de klafsar runt med sina skitiga skor. Hur de helt ogenerat, smutsar ner golven som mina barn kryper runt på. Säger man till, vilket jag gjorde i början, tycker folk att man är konstig eller ohyfsad. Och jag har vid flertalet gånger hört folk, i nedlåtande ton, uttala sig om ”de där lustiga skandinaverna”. Lustiga eller inte, så är vi barbariska vikingaättlingar i många avseenden betydligt mer civiliserade än romarnas descendenter.

6 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

ja du.. jag funderar på hur det ska bli när bebis kommit ut och så småningom börjar röra på sig.. Här är golven alltid superlortiga eftersom vi bor på landet och man kliver rakt in i köket utifrån... gärna med arbetskängor med grova sulor som sedan släpper ifrån sig jordkoka efter jordkoka när det börjar torka lite... Fast mormor sa ju alltid att lite skit rensar magen förstås...

Drakskeppsskolan sa...

ursäkta, men jag kan inte sluta skratta. SKITkul inlägg! Jag känner igen det. Faktiskt så har hon (min underbara gäst som jag haft en och annan dust med) bott mycket i Italien. Så vem vet, kanske blir det du en dag. Fniss igen.

Monica sa...

Hej !!!!!
Klart jag vet hur det är......
MEN jag har ett tips :
För många år sedan gav jag ALLA i släkten (alltså den italienska ) varsina par tofflor.....krängdes under titeln : " Ooh,vad jag bryr mig om er....ni är så speciella att här hos mig har ni varsitt par tofflor..." alla blev såååå smickrade.....och använde ALLTID dessa tofflor..........
När andra kom på besök....var det ALLTID när mina barn sov.....golven sopades och skurades innan de vaknade......
När de blev större använde de ALLTID halksockor eller tofflor....golven skurades IGEN.....innan läggdags.......
Sedermera inbjöds gäster VÄLDIGT SÄLLAN......alltså,hur jäkla ofta orkar man skura golven....för att vara social...??!!! ......Och dessutom rullades ALLTID mattorna undan........
Ja,så är det här........
Hoppas jag gav dig nåt tips........
Alltså , man måste ta seden dit man kommer........MEN kan alltid vränga på den till sin egen fördel, utan att någon hajar någonting.....!!!!!!!!
Kram på dig.....och trevlig fredag ...!!!!!!!!

Monica i Rom

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Under mitt år i Tyskland som aupair så hade jag samma fundering då de har samma vana att klampa in med skorna oavsett väder o vind! Jag förstod inte då..förstår inte nu..

Trevlig helg!

Anonym sa...

stå på dej.. skorna ska av. det är samma här men numera tror jag de har fattat vinken. är det sambons föräldrar som kommer så har hans pappa ALLTID skor på sej och jag blir skitsur. då brukar jag försöka få sambon att påpeka det men det funkar inte.. jag fattar inte varför man har skor på inne när man gått i så mycket skit ute..

HelenJ sa...

Men hur är det - är det inte bara vi nordbor som tar av skorna? Titta på USA - där har de ju oftast inte ens en hall de kan skrapa av det värsta i utan går direkt in i vardagsrummet. Och de tycker vi är knepiga som går i strumplästen hela tiden...

Stå på dig - det är ju för sjutton ditt hus, oavsett vilket land det är i!

/Helen