lördag 24 januari 2009

Utmaning

Jag har fått en utmaning av Utlandsmamman. Hon vill veta hur en typisk dag ser ut för mig, så det är väl bara att godta utmaningen.

07.00 jag vaknar och går upp. Fixar frukost till mig och barnen.
07.15 om barnen inte vaknat ännu så väcker jag dem.
07.30 jag smiter in i badrummet.
07.50 barnens tur i badrummet och påklädning.
08.10 jag packar ner dagens två mellanmål i storklimpens väska.
08.15 ytterkläderna åker på och vi lämnar hemmet.
08.25 storklimpen lämnas i skolan. Jag och lillklimpen promenerar till dagis.
08.55 har kommit tillbaka hem. Tar bilen och åker till sjukgymnastiken.
09.15 – 10.15 sjukgymnastik.
10.30 om jag inte åker och handlar (jag storhandlar helst en gång i veckan) så är jag hemma vid den här tiden. Fyller en tvätt. Sätter mig vid datorn och jobbar.
11.30 Tar en paus. Kokar en kopp te. Hänger tvätten.
11.40 Tillbaka till datorn.
13.15 åker och hämtar lillklimpen på dagis.
13.35 lunch (om jag inte ätit det tidigare).
14.00-16.50 gosar och leker med lillklimpen. Städar och plockar undan. Bloggar. Är jag inne i något och lillklimpen somnat (vilket inte händer speciellt ofta), sitter jag lite till vid datorn.
16.50 går och hämtar storklimpen som slutar skolan 17.00.
17.10 kommer hem. Är med barnen.
17.45 lagar mat. Barnen ser Bolibompa klockan 18.00.
18.45 middag.
19.15 barnen leker. Jag fixar eller leker med barnen.
20.00 barnen borstar tänderna. Varannan dag läser jag saga, ibland oftare om barnen vill höra olika saker.
21.00 kvällen är min och jag läser eller tittar på TV.
23.30 går och lägger mig. Läser ett tag.
00.00 släcker för natten.

Variation:
På fredag eftermiddag går lillklimpen på dagis till 16.00 och jag undervisar en tjej i engelska.
På onsdagar slutar storklimpen 12.30 så den eftermiddagen ägnar jag helt åt båda barnen. Vi bakar, målar, pysslar m.m.

Barnen har inga aktiviteter i veckorna eftersom storklimpen går i skolan så länge. Han behöver vänja sig vid de långa skoldagarna. Tidigare gick han på simning och basket, men vi har hoppat över det ett tag. Jag tror att det kan bli för mycket för honom annars, att behöva springa på aktiviteter, när han går i skolan så länge. På lördagarna däremot, går han på cirkusskola.

Tyvärr inget toppen inlägg det här! Tråkigare läsning får man nog leta efter.
Är det någon som vill godta utmaningen, så kan ni skriva ett inlägg om er ”typiska” dag.

Ha en skön lördag kväll!

4 kommentarer:

Anonym sa...

intressant att se hur din dag ser och hur annorlunda det är när man har barn.. jag har ju bara mej själv.. och dessutom slutar ju jag tidigare än dina barn i skolan.. :-)

Livet på Citronodlingen sa...

haha, vänta du tills jag har skrivit om min dag, du kommer att somna innan du kommit till lunchen :o)

Vicky sa...

Långtråkig läsning???? Nej inte alls, det är ju jätteintressant att lära känna människan bakom bloggen lite bätte :)
Fortsatt trevlig lördagkväll!

Jessica och Johan sa...

Man tror att du solar dagarna i ända när man tänker på Italien. Men tänka att det kan va så lika, vart man än befinner sig. Ska anta din utmaning om att dokumentera min dag..Kram