tisdag 18 augusti 2009

Hamam à la italiana

Idag fick jag nästan en chock när jag kollade in termometern, den visade på så mycket att jag började fundera över om den möjligen börjat visa temperaturen i Fahrenheit. Självklart var det inte så väl, utan allt var som det skulle: hett, fuktigt och fullkomligt olidligt - precis som det ska vara på årets hetaste dag i det italienska inlandet. Ibland kan jag ju faktiskt ifrågasätta min tajming, för jag VET att det är så här i augusti, och likt förbannat lyckas jag pricka in att vara här just under den här perioden år ut, och år in. Snacka om att vara korkad!

Lägenheten är het som en bakugn och luftfuktigheten ligger och velar någonstans mellan 90 och 100 procent, underbart! En turkisk ångbastu skulle helt klart vara att föredra, men nu har jag tyvärr inte tillgång till någon sådan, utan får helt sonika nöja mig med en klibbig italiensk lägenhet på översta våningen. Ju närmare solen, desto bättre, eller hur? Så det är bara att njuta så länge det varar, och köra pormaskutdrivning nu när ångan ändå är uppe!

Tidigare idag lät jag luftkonditioneringen stå på ett tag (vår enda luftkonditionering!!), och efter en liten stund hade den lyckats spotta ur sig så mycket som tio liter vatten. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den upptäckten. Ska jag bli förtvivlad och slita mitt hår, eftersom det betyder att det kommer vara ännu svårare att sova i natt, än vad det var igår? Eller ska jag bli imponerad och sitta och begrunda möjligheterna att installera en syrepump i vardagsrummet? Okej, guldfiskar kan leva i fuktiga utrymmen utan syre, men kan en människa det? Det börjar liksom bli lite väl fuktigt här nu, det kanske vore en idé att kolla upp vad en sådan skulle gå på.
Hur det nu är så ska jag i alla fall gå ut i badrummet och svalka en fena, för att tala om att jag skulle behöva putsa mina fjäll.

8 kommentarer:

Nipe sa...

Å hu, det låter svettigt värre! jag har alltid haft svårt för värmen, så jag klagar inte när sommaren får ge vika för hösten.
Hoppas att fen-svalkningen gjorde susen och att du kan simma lugnt!

Singelmamman sa...

Måste ändå be dig att inte önska höstväder alltför snart. Ska till Italien första veckan i september, till kusten utanför Formia. Snälla, håll en tumme för hyffsat värme. *ber verkligen snällt*

Unknown sa...

Fy attans, det låter INTE bra.

Sömn är viktigt. Det sa de senast i dagens nyhetssändning, hur illa spanjorerna far av att inte kunna sova på nätterna i värmen.

Här svettas man rejält på dagarna, men jag har turen att kunna sova med öppen balkong i ett relativt svalt sovrum.

Vi får hoppas på att värmeböljan ger med sig snart : )

Livet på Citronodlingen sa...

Vet precis vad du pratar om... Det allra finaste i kråksången är att de lovar intensivare värme de närmaste dagarna... Jag vill ha oktober. NU!

Tant Janet sa...

Ni kan ju skicka hit lite värme, här var det 10 grader C i morse, inte kul alls!!! Ha en bra dag.

Kim P sa...

Oj, det lät inte alls roligt. Jag är en sådan där emlig historia som inte alls klarar hög luftfuktighet och värme - då kommer huvudvärken som ett mail i inkorgen.

En stilla fundering - du har inte funderat på att förlägga Sverigevistelsen till augusti i stället...? Här är ju ofta fint just den årstiden. Inte högsommar visserligen, men oftast behagligt.

segsliten sa...

Nipe: Tyvärr så fungerar fensvalkningen bara så länge man står kvar under duschen, så fort jag slår av vattnet är jag tillbaka till samma miserabla svettexistens som tidigare.

Singelmamman: Det kommer säkert att vara varmt och skönt när du kommer, kanske inte lika tryckande som nu, men det ska du vara glad för. På kusten brukare det vara perfekt, en stilla bris som svalkar i hettan.

Sandbarnet: Kom hem från 'Costa del Sol' i fredags och mitt låga blodtryck fick sig en riktig chock av det snabba klimatbytet.
Jag har alltid gillat klimatet i södra Spanien - varmt, men ändå svalt om man är inomhus eller sitter i skuggan. För att inte tala om kvällarna, ljuvligt! Här är det alldeles för fuktigt, vilket gör att det blir outhärdligt. Dessutom har vi ingen svalkande vind, utan bara stillastående hetta.

Pysen: Visst är det absurt! Kan det bli varmare? Har inte du lite svalka från havet? Här står luften stilla.

Jeanette: Såg att en del av värmeböljan var på väg norrut.

segsliten sa...

Kim P: Jag försökte mig på det när lillklimpen var nyfödd, men det var hemskt. Just det året var det skitväder i augusti och jag och Herr Segsliten höll på att frysa ihjäl. Mamma brukar säga att det nog var sista gången hon såg svärsonen i Sverige på sommarsemester. :)